اگه تا حالا با دیزل ژنراتور کار کرده باشی، احتمالاً حداقل یه بار تجربه کردی که میخوای دستگاه رو روشن کنی ولی هیچ خبری نیست! استارت میخوره، چراغها روشن میشن، اما موتور جون نمیگیره. اون لحظه، مخصوصاً اگه وسط یه پروژه کاری یا قطعی برق باشی، واقعاً استرسزاست. ولی جای نگرانی نیست. در این مطلب قراره با هم قدمبهقدم بررسی کنیم چرا دیزل ژنراتور روشن نمیشه، چه دلایلی پشتش هست، و چطور میتونی با چند تا کار ساده، خودت مشکل رو تشخیص بدی و رفعش کنی.
پیش از شروع و بررسی علت روشن نشدن ژنراتور در ابتدا ی معرفی مختصری درخصوص ژنراتور دیزلی و نحوه عملکرد آنها رو مورد را بررسی قرار خواهیم داد. ژنراتور دیزلی دو بخش اصلی دارد: موتور دیزلی که وظیفه تولید حرکت مکانیکی را داشته و آلترناتور که این حرکت رو به برق تبدیل میکند. پس وقتی موتور روشن نمیشه، یعنی تو بخش سوخترسانی، برق استارت، یا تنظیمات کنترلی یه ایرادی وجود داره.
پس از این مقدمه بهتر است به رایج ترین دلایل روشن نشدن دیزل ژنراتور می پردازیم.
معروف ترین دلایل روشن نشدن ژنراتور ها
خالی بودن مخزن سوخت یا خراب بودن سیستم سوخت رسانی
یکی از شایع ترین دلایل روشن نشدن ژنراتور خالی بودن باک است. در ابتدا مخزن ژنراتور را بررسی کرده و از پر بودن آن مطمئن شوید. ممکن است به دلیل تبخیر یا خرابی در سیستم سوخت رسانی و نشتی آن مخزن ژنراتور خالی شود.
از طرف دیگه، استفاده از گازوئیل بیکیفیت یا آلوده به آب و ذرات ریز هم میتونه باعث گرفتگی فیلتر و نرسیدن سوخت به موتور بشه.
به طور کلی برای بررسی مخزن سوخت دیزل ژنراتور مراحل زیر را انجام بده:
- سطح باک رو چک کن.
- فیلتر سوخت رو باز کن و ببین تمیزه یا نه.
- اگه مدتیه سوخت تو باک مونده، بهتره خالیش کنی و گازوئیل تازه بریزی.
- اگه هوا وارد مدار سوخت شده، باید سیستم رو هواگیری کنی.
بررسی تست سلامت باتری
ژنراتور برای روشن شدن نیاز به یه استارت قوی و شارژ کافی داره. وقتی باتری ضعیف باشه یا اتصالاتش سولفاته شده باشه، استارت درست نمیچرخه و موتور روشن نمیشه. برای جلوگیری از این مشکلات راه حل های زیر را طی کنید.
- سر باتریها رو تمیز کن.
- اتصالات مثبت و منفی رو محکم کن.
- اگه ولتاژ باتری زیر ۱۲.۵ ولت بود، شارژش کن یا تعویضش کن.
- یادت نره هر چند ماه یهبار دینام شارژ باتری رو هم چک کنی.
بررسی سیستم ورودی هوا به دستگاه
یکی از دلایل معروف روشن نشدن ژنراتور بعد از سرویس یا تعویض فیلتر، ورود هوا به لولههای سوخت است. وقتی داخل مسیر هوا وجود داشته باشه، موتور نمیتونه گازوئیل رو بهخوبی تزریق کنه، در نتیجه روشن نمیشه. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است مراحل زیر را دی پیش گرفت:
- بعد از هر بار باز کردن فیلتر، مدار سوخت رو حتماً هواگیری کن.
- اتصالات بین باک تا پمپ انژکتور رو بررسی کن تا نشتی نداشته باشن.
- شلنگها و بستها رو محکم ببند.
فیلتر هوا گرفته یا مسیر هوای موتور بسته شده
دیزل ژنراتور برای احتراق درست نیاز به هوای تازه دارد. اگه فیلتر هوا گرفته باشه یا مسیر ورود هوا مسدود شده باشه، موتور خفه میکنه و روشن نمیشه. راه حل این مشکل:
- فیلتر هوا رو بیرون بیار و با باد تمیز کن (یا اگه خیلی کثیفه، تعویضش کن).
- مطمئن شو چیزی مسیر ورودی هوا رو نبسته.
- در محیطهای پرگرد و غبار، فیلترها باید زودتر تعویض بشن.
فشار روغن پایین یا سیستم ایمنی فعال شده
بعضی از ژنراتورها مجهز به سیستم خاموشکننده خودکار هستن که وقتی فشار روغن کم میشه، اجازه روشن شدن نمیدن تا از آسیب جلوگیری کنن.یعنی ممکنه موتور سالم باشه ولی سیستم حفاظتی اجازه استارت نده. راه حل این مشکل عبارت است از:
- سطح روغن موتور رو چک کن.
- اگه روغن کم بود، حتماً با نوع استاندارد مخصوص موتور دیزلی (مثلاً 15W-40) پر کن.
- اگه بعد از پر کردن هنوز خطا باقی موند، سنسور فشار روغن ممکنه خراب شده باشه.
افزایش دمای بیش از حد موتور
گاهی موتور قبلاً داغ کرده و سنسور دما اجازه استارت مجدد نمیدهد. این حالت معمولاً بعد از کار سنگین یا قطع ناگهانی ژنراتور رخ میدهد.
برای اینکه این اتفاق رخ ندهد به موارد زیر توجه شود:
- اجازه بده موتور کاملاً خنک بشه (حداقل ۳۰ دقیقه).
- سطح آب رادیاتور رو چک کن.
- فن خنککننده و مسیر گردش آب رو بررسی کن.
بررسی مدار های برق و فیوزها
اگه چراغها روی تابلو خاموشن یا صدای کلیک استارت نمیاد، احتمالاً برق ورودی به مدار کنترل قطع شده. برای بررسی و حل این مشکل مراحل زیر را پیش برید:
- فیوز اصلی تابلو کنترل رو چک کن.
- سیمهای منبع تغذیه رو بررسی کن.
- در صورت نیاز، از یک برقکار صنعتی کمک بگیر تا ولتاژ و اتصال زمین رو اندازه بگیره.
وجود مشکل در استارت و رله استارت
گاهی باتری سالمه، ولی خود استارت یا رله مشکل داره. در این حالت، ممکنه فقط صدای «کلیک» از رله بشنوی اما موتور نچرخه. برای چک کردن این بخش:
- با مولتیمتر برق ورودی به استارت رو اندازه بگیر.
- اگه برق میرسه ولی موتور نمیچرخه، احتمالاً استارت سوخته.
- رله استارت رو هم چک کن (در بعضی مدلها مثل پرکینز، خرابی رله خیلی رایجه).
بررسی خطا در سیستم کنترلی یا ECU
ژنراتورهای جدید معمولاً تابلو کنترل دیجیتال دارن .اگر هر خطایی در سیستم شناسایی بشه، ECU اجازه روشن شدن نمیده تا از آسیب جلوگیری کند. بررسی این بخش شامل موارد زیر است:
- به پیام خطا روی صفحه نگاه کن (مثلاً Low Oil Pressure یا Emergency Stop).
- اگه خطا واضح نیست، با دستگاه دیاگ مخصوص برند ژنراتور، خطاها رو بخون.
- در صورت تکرار خطا، با کارشناس فنی تماس بگیر تا تنظیمات ECU رو بررسی کنه.
نگهداری نامناسب و خوابزدگی دستگاه
خیلی وقتها ژنراتور برای مدت طولانی خاموش میمونه. در این شرایط، روغن تهنشین میشه، سوخت فاسد میشه و باتری خالی میکنه.
وقتی بعد از چند ماه استارت میزنید، طبیعی است که دستگاه روشن نشود. برای جلوگیری از این مشکل مراحل زیر را پی بگیرید.
- حداقل هفتهای یه بار ژنراتور رو برای ۱۵ دقیقه روشن کن.
- باتری رو هر ماه شارژ نگه دار.
- قبل از هر بار استفاده طولانی، روغن و فیلترها رو عوض کن.
خلاصه مطلب
بیشتر وقت ها دلایل روشن نشدن ژنراتور های دیزلی شامل موارد زیر است و می توانید با چک کردن موارد گفته شده مشکل را رفع کنید. در صورتی که مشکل شما رفع نشد با کارشناسان فنی این حوزه تماس بگیرید. یکی از شرکت مطرح در حوزه فروش و نگهداری ژنراتور های دیزلی شرکت بینش ابتکار خاورمیانه است. برای کسب اطلاعات بیشتر نگهداری و خرید دستگاه از طریق لینک شرکت بینش ابتکار خاورمیانه اقدام نمایید.